Każdy z pacjentów odwiedzających fizjoterapeutę oczekuje od niego zaangażowania, profesjonalizmu oraz szybkich efektów terapii. Musisz jednak pamiętać, że na efektywność rehabilitacji składa się kilka elementów. Fizjoterapeuta jest odpowiedzialny za diagnostykę i leczenie. Pacjent jest natomiast odpowiedzialny za niezmiernie ważny element jakim jest profilaktyka.

Jednym z pierwszych elementów leczenia jest odpowiednia diagnoza. Będzie ona decydować o wyborze właściwej strategii leczenia. W trakcie pierwszej wizyty fizjoterapeuta powinien przeprowadzić wnikliwy wywiad oraz wykonać testy, odpowiednie do Twojej dysfunkcji. Ważne żeby fizjoterapeuta dowiedział się jaką pracę wykonujesz i jaki prowadzisz styl życia.

Kolejnym etapem leczenia jest właściwe dobrana terapia. Pamiętaj, że każdy z nas jest inny, mamy inne możliwości fizyczne oraz wydolność. To powoduje, że postępowanie dla tej samej jednostki chorobowej u dwóch różnych pacjentów, nie będzie takie same. Ostatnią składową procesu leczenia powinna być profilaktyka. Tu pojawia się problem, ponieważ fizjoterapeuta nie ma nad nią kontroli. To od ciebie zależy, czy będziesz stosował się do ustalonych zaleceń.

Czytaj także: Dyskopatia (Rwa kulszowa, Rwa barkowa) – objawy, przyczyny, leczenie

Okazuje się, że profilaktyka jest jednym z najważniejszych elementów leczenia. Nawet jeśli Twój fizjoterapeuta postawi odpowiednią diagnozę i przeprowadzi najlepszą terapię, to często bez zmiany nieprawidłowych nawyków osiągniecie celu może być trudne do zrealizowania. Ponadto jeżeli nie zastosujesz się do zaleceń, terapia może trwać znaczniej dłużej, a w niektórych przypadkach Twój stan nie ulegnie poprawie. Dlatego tak ważna jest świadomość, że tylko przez współpracę ze swoim fizjoterapeutą osiągniesz satysfakcjonujące efekty.

W trakcie kolejnej wizyty fizjoterapeuta zapewne zaleci zestaw ćwiczeń do domu. Pamiętaj, że warto wykonywać ćwiczenia regularnie – bez tego nie osiągniesz postępów! Terapia nie może skończyć się tylko na jednej wizycie w gabinecie – musisz być pod stałą kontrolą terapeuty. Pozwoli to na osiąganie postępów, korekcję ćwiczeń oraz wprowadzanie nowych zadań.

Pęd życia oraz brak czasu na rehabilitację powoduje, że część pacjentów oczekuje spektakularnych efektów terapii bez własnego zaangażowania. Niestety nie jest to możliwe i warto o tym pamiętać. Niejednokrotnie do gabinetów fizjoterapii trafiają pacjenci, którzy uskarżają się na przewlekłe dolegliwości bólowe (zdarza się, że ból odczuwany jest przez miesiące, a nawet lata). Nie da się wówczas uzyskać szybkiej i trwałej poprawy, po zaledwie kilku wizytach w gabinecie. W większości trudnych przypadków trzeba „przepracować” kilka tygodni lub miesięcy by zmienić nieprawidłowe wzorce i złagodzić dolegliwości bólowe.

Czytaj także: Pierwsza wizyta u fizjoterapeuty, co muszę wiedzieć?

Jest również grupa pacjentów, która próbuje się leczyć na własną rękę. Odwiedzają gabinet fizjoterapeuty i oczekują pomocy. Praca fizjoterapeuty przynosi efekty, jednak nie takie, jakich oczekuje pacjent. Co więc robi pacjent? W tej sytuacji mamy kilka możliwości. Pierwsza możliwość to pozostanie z fizjoterapeutą i stosowanie się do ogólnych założeń terapii. Druga możliwość, to regularne wizyty u fizjoterapeuty ale brak kontynuacji terapii w postaci ćwiczeń domowych czy stosowania się do ustalonych zaleceń. Ostatni scenariusz to równoczesne wizyty u kilku specjalistów. Jest to najmniej korzystna z opcji, ponieważ bardzo często prowadzone terapie wykluczają się wzajemnie. Zdarza się tak, że wypracowany efekt jest „psuty” przez kolejnego terapeutę.

Pamiętaj, że kluczem do postępów w rehabilitacji jest współpraca z fizjoterapeutą, zaufanie, cierpliwość oraz Twój własny wkład w leczenie. W przypadku wielu jednostek chorobowych na obecne problemy „pracuje się” latami. Dlatego potrzebny jest czas by złagodzić Twoje dolegliwości bólowe i usunąć obecne ograniczenia. Nie warto leczyć się na własna rękę – zawsze warto znaleźć fachowca, który posiada odpowiednią wiedzę i doświadczenie, żeby Ci pomóc.

Zachęcam do komentowania :)

Oceń artykuł i pomóż rozwijać portal

Średnia ocena 5 / 5. Liczba Głosów: 1

Jakoże spodobał Ci się ten artykuł...