W tym artykule w przystępny sposób przekaże Ci informacje na temat:

– Stanu zapalnego w obrębie dłoni i nadgarstka

– Różnych objawów

– Przyczyn Twojego problemu,

– Niezbędnych wskazówek potrzebnych do złagodzenia objawów

W przypadku problemów w obrębie dłoni i nadgarstka często jednym z objawów jest ból i stan zapalny, w przypadku pojawienia się tych objawów zazwyczaj u większości osób wystąpi kilka charakterystycznych objawów.






Objawy stanu zapalnego w obrębie dłoni i nadgarstka


Najczęstszym objawem stanu zapalnego jest ostry ból nasilający się podczas skrajnych zakresów ruchomości. Najbardziej ograniczone może być maksymalne zgięcie i wyprost nadgarstka lub ruchy skrętne dłoni: np. kręcenie kierownicą, zamykanie kluczem zamka, ubieranie się, niesienie kubka, podnoszenia czajnika. Ból często promieniuje w kierunku przedramienia. Bardzo często w momencie stanu zapalnego możesz odczuwać znaczne osłabienie i niepewność ręki podczas przenoszenia różnych przedmiotów.

Fot. Często ból pojawia się podczas przenoszenia różnych przedmiotów

W wielu przypadkach ból i stan zapalny może powodować wypuszczenie przedmiotu z ręki. U części osób w momencie stanu zapalnego pojawia się obrzęk wokół nadgarstka i torbiele w dłoniowej lub grzbietowej okolicy nadgarstka. (O torbieli możesz przeczytać w innym moim artykule).

W przypadku stanu zapalnego objawy mogą się nasilać przy:

– uprawianiu sportu

– ciężkiej pracy fizycznej

– skrajnych ruchach dłoni

Niestety przeciążenia i przewlekły stan zapalny będą w dłuższej perspektywie czasu miały wpływ na szybsze zmiany zwyrodnieniowe w nadgarstku.


Przyczyny stanu zapalnego nadgarstka


Istniej co najmniej kilka różnych przyczyn wpływających na powstanie stanu zapalnego nadgarstka. W wielu przypadkach za objawy nie odpowiada jeden problem a kilka naraz. Poniżej opiszę najczęstsze przyczyny:

– Dysbalans mięśniowy: W rejonie i dłoni u większości osób dochodzi do zaburzenia balansu mięśniowego. Większość czynności domowych polega na aktywności mięśni zginających nadgarstek i ściskających pięść. Do tych czynności możemy tu zaliczyć: trzymanie mopa, trzymanie szklanki, noszenie toreb z zakupami. Natomiast mało czynności wykonujemy z wykorzystaniem prostowników palców i kciuka. Taka sytuacja ma wpływ na duże napięcie mięśni dłoni: kłębu i kłębika oraz zmianę ustawienia kształtu śródręcza i kciuka. Taka nierównowaga powoduje z czasem konflikt dwóch struktur kostnych lub konflikt kości z tkankami miękkimi. Zbyt duży kontakt dwóch struktur będzie wpływał na powstanie lokalnego stanu zapalnego.

Fot. Ból często pojawia się podczas podporu na dłoniach

 

– Nadmierna praca w stosunku do naszych możliwości: Chodzi tu zarówno o trudność wykonywanych zadań i czas pracy. Najczęściej na tego typu problemy narażone są osoby wykonujące prace fizyczne: usługi budowlane, sprzątanie, prace ogrodnicze, prace na linii produkcyjnej. Dodatkowo problem ten dotyczy sportowców, szczególnie takich dyscyplin jak: podnoszenie ciężarów, gimnastyka, sporty walki, siatkówka, kajakarstwo.

– Zmiany zwyrodnieniowe: zmiany zwyrodnieniowe tak naprawdę są wieloletnią konsekwencją trwających w czasie przeciążeń nadgarstka. W przypadku zaawansowanych zmian zwyrodnieniowych dochodzi do znacznych uszkodzeń chrząstki, zaników mięśniowych i znacznych ograniczeń ruchomości dłoni. Taka sytuacja będzie wpływa na duże ograniczenia funkcji przewlekłe dolegliwości bólowe i stan zapalny. W przypadku choroby zwyrodnieniowej ból zazwyczaj opasuje cały nadgarstek. Potwierdzeniem choroby zwyrodnieniowej są zaawansowane zmiany w obrazie RTG (osteofity i zawężenia przestrzeni pomiędzy powierzchniami stawowymi).

– Niestety do stanu zapalnego nadgarstka bardzo często prowadzą choroby choroby reumatyczne (z najbardziej popularną RZS – Reumatoidalne zapalenie stawów). RZS należy do grupy chorób autoimmunologicznych, w których organizm zwraca się przeciwko samemu sobie. RZS wpływa na przewlekły stan zapalny błony maziowej torebki stawowej i najczęściej zaczyna się od stawów obwodowych: palce, nadgarstki, łokcie. Do innych chorób układowych możemy zaliczyć: Łuszczycowe zapalenie stawów czy Boreliozę. W przypadku chorób układowych objawy nie koniecznie muszą być związane ze zwiększonymi przeciążeniami rąk. Cechą charakterystyczną jest często ból po przeciążeniu nadgarstka. Bardzo często do objawów należy sztywność poranna, która trwa często powyżej 30 minut. Potwierdzeniem chorób układowych są specjalistyczne badania krwi.






Leczenie stanu zapalnego ręki i nadgarstka


W przypadku leczenia stanu zapalnego możemy rozróżnić dwie strategie leczenia. Pierwsza to łagodzenie stanu ostrego czyli wyciszenie stanu zapalnego i silnych dolegliwości bólowych. Druga strategia to leczenie przyczyn problemu kiedy silne dolegliwości ustąpią.


Leczenie stanu ostrego

 

W stanie ostrym zazwyczaj najskuteczniejsze będą 3 uzupełniające się formy terapii. Pierwszą z nich będzie farmakoterapia czyli leczenie za pomocą środków przeciwzapalnych. Można spróbować maści, jednak zazwyczaj bardziej skuteczne są leki przeciwzapalne. O to jaki dokładnie wybrać środek należy zapytać farmaceutę lub lekarza. Drugą formą terapii powinna być fizykoterapia, a dokładniej krioterapia. Zastosowanie miejscowego schładzania na bolesny rejon stawu może wyciszać stan zapalny i zmniejszać ból. W celu schładzania warto zaopatrzyć się w cold packi i przykładać je poprzez kuchenną ścierkę do bolesnego stawu. Schładzanie można wykonywać co 2-3 godziny przez 15-20 minut. Na tym etapie problemu pomocne może być również zaopatrzenie ortopedyczne. Zarówno w stanie ostrym jak i przewlekłym pomocny może być stabilizator stawu nadgarstkowego. Ogranicza on skrajne ruchy, w których najczęściej pojawiają się dolegliwości bólowe. W stanie ostrym warto używać stabilizatora podczas wszelkich ruchów dłoni i nadgarstka. Kiedy objawy złagodzą się należy pamiętać, że stabilizator powinien być używany tylko w momentach największych przeciążeń, maksymalnie przez kilka godzin dziennie, ponieważ należy dążyć do aktywnego treningu systemu stabilizacji (napiszę o tym poniżej).


Leczenia w okresie przewlekłym

 

Kiedy największe objawy masz już za sobą, terapię warto rozpocząć od poprawy stabilizacji, która przyczyni się do trwałej zmiany nieprawidłowych obciążeń. W przypadku ćwiczeń stabilizujących kluczowe jest osiągniecie prawidłowego ustawienia osi nadgarstka (przypadającej w podporze na pięściach mniej więcej na okolicę drugiej i trzeciej kości śródręcza).

Ćwiczenia stabilizacji powinno się rozpocząć od minimalnego obciążenia stawu. W przypadku niewielkich dolegliwości bólowych należy zwiększać obciążania i podnosić trudność ćwiczeń (np. poprzez niestabilne podłoże). Bardzo istotna będzie również praca nad wyrównaniem balansu mięśniowego (rozluźnienie i rozciągnięcie mięśni przeciążonych, a wzmocnienie osłabionych). Efektem ćwiczeń stabilizacji będzie zmniejszenie przeciążeń dnia codziennego oraz złagodzenie dolegliwości bólowych.

Fot. Przykład ćwiczenia stabilizacji

Kolejnym elementem terapii powinno być rozluźnienie mięśniowo-powięziowe przedramienia oraz dłoni. Bardzo ważne będzie rozluźnienie mięśni kłębu i kłębika wpływających na układ kości śródręcza. Pomocne może być, także rozluźnienie innych rejonów układu ruchu, które w sposób pośredni mogą przyczyniać się do powstania przeciążeń. Rozluźnienie tkanek miękkich przyspieszy proces regeneracji oraz mobilność stawową. Dodatkowo mogą zostać usunięte zrosty i zwłóknienia w obrębie mięśni i powięzi.

W przypadku ograniczenia ruchomości oraz sztywności w obrębie dłoni, nadgarstka oraz stawu łokciowego istotna jest poprawa zakresu ruchomości. Do tego celu pomocne są ćwiczenia, rozciąganie jak i terapia manualna (poprawi elastyczność torebki stawowej oraz tkanek okołostawowych). Aby ćwiczenia były skuteczne należy je wykonywać regularnie.

Dla utrzymania efektów terapii bardzo ważna jest profilaktyka. Należy tutaj pamiętać o właściwych nawykach. Chodzi tu o unikanie pracy wymagającej długiego i mocnego ściskania i trzymania przedmiotów w przeciążonej dłoni. Bardzo ważna jest także zmiana podporów na dłoni, znacznie korzystniej oprzeć się na pieści. Jeśli Twój tryb życia nie pozwala na zmianę nawyków warto pomyśleć o regularnym rozciąganiu i rozluźnianiu przeciążonych mięśni.

Zachęcam do zadawania pytań i przekazywania swoich opinii pod artykułem!
Przemek Jureczko

Oceń artykuł i pomóż rozwijać portal

Średnia ocena 0 / 5. Liczba Głosów: 0

Jakoże spodobał Ci się ten artykuł...

...podziel się nim ze znajomymi na portalu społecznościowym

Nie chcesz przegapić cennych informacji na temat swojego zdrowia? Zapisz się na Newsletter!

Tylko ciekawe treści, bez spamu!

Dziękuję za zapisanie się!

Pin It on Pinterest

Share This