21 marca 2019

W przypadku braku przeciwwskazań należy jak najszybciej rozpocząć proces leczenia. Głównym celem terapii będzie złagodzenie dolegliwości bólowych oraz poprawa funkcji w okolicy objętej urazem. Leczenie będzie składało się wielu różnych elementów.

W przypadku złamania obojczyka kluczowa jest decyzja lekarza o strategii leczenia. W przypadkach złamań niepowikłanych najczęściej podejmowana jest decyzja o leczeniu zachowawczym. W przypadku leczenia zachowawczego często nie ma potrzeby nastawienia odłamów kostnych ponieważ przesunięcie jest niewielkie. Jeśli odłamy są znacznie od siebie oddalone lekarz musi je nastawić. W przypadku leczenia zachowawczego niezbędne jest unieruchomienie złamania (opatrunek ósemkowy lub Desaulta). Czas unieruchomienia w przypadku dorosłych to około 4-6 tygodni natomiast w przypadku dzieci to 3-4 tygodnie.

Unieruchomienie z czasem powoduje osłabienie siły mięśniowej obręczy barkowej oraz kończyny górnej. Jeśli lekarz wyrazi zgodę można rozpocząć delikatne ćwiczenia w obrębie łokcia i dłoni. Pomogą one zapobiec sztywności jak i osłabieniu siły. Właściwy proces rehabilitacji będzie można rozpocząć gdy dojdzie do zrostu kostnego.

Należy pamiętać, że proces usprawniania jest indywidualny dla każdego pacjenta. Należy bowiem wziąć pod uwagę: wiek, rodzaj uszkodzenia oraz ogólny stan zdrowia pacjenta.

Terapię warto rozpocząć od rozluźniania mięśniowo-powięziowego obręczy barkowej, stawu ramiennego, klatki piersiowej oraz rejonów odległych, które mogą mieć wpływ na sztywność pourazową. Przyspieszy to proces regeneracji tkanek, poprawi krążenie oraz mobilność stawową. Przyczyni się także do przełamania zrostów w obrębie mięśni oraz powięzi.

Podczas procesu rehabilitacji kluczowa będzie praca nad stabilizacją stawu ramiennego, łopatki oraz ćwiczenia kontrolujące cykl łopatkowo-ramienny. Ćwiczenia stabilizacji będą: zapobiegać dalszym uszkodzeniom, łagodzić dolegliwości bólowe oraz przyspieszą proces gojenia tkanek. Bardzo istotna jest także praca nad wyrównaniem dysbalansu mięśniowego (rozluźnienie i rozciągnięcie mięśni nadmiernie przeciążonych a wzmocnienie osłabionych).

Jeśli podczas procesu unieruchomienia doszło do znacznego ograniczenia ruchomości w stawie ramiennym i obręczy barkowej konieczna może być poprawa zakresów ruchomości. Do tego celu wykorzystać można zarówno ćwiczenia jak i terapię manualną (poprawi elastyczność torebki stawowej oraz tkanek okołostawowych). Należy jednak pamiętać by rozpocząć terapię mając pewność, że obojczyk jest już zrośnięty.
Należy także zwrócić uwagę na asymetrię obręczy barkowej (jeden bark ustawia się niżej od drugiego). Nieprawidłowa postawa może skutkować problemami bólowymi kręgosłupa szyjnego i piersiowego.

W przypadku okołoporodowego złamania obojczyka lekarz decyduje o indywidualnej strategii leczenia. Rodzice od samego początku powinni być poinformowani o wytycznych dotyczących odpowiedniej pielęgnacji (tak by obojczyk był jak najbardziej odciążony).

Podstawowe wskazówki to:

- Najlepszą pozycją do spania będzie spanie na plecach

- Podczas ubierania warto wybierać ubranka mające suwaki

- Najlepiej ubierać pierwszą kończynę po stronie której wystąpiło złamanie, podczas rozbierania należy najpierw zdejmować ubranie ze strony zdrowej (ułatwi to przesunięcie ubrania po stronie uszkodzonej).

-  Należy unikać ubrań, które wymagać będą ubierania przez głowę (taka pozycja wymusza unoszenie kończyny górnej)

Fizykoterapia po złamaniu obojczyka ma zastosowanie zarówno w przypadku leczenia zachowawczego oraz rehabilitacji pooperacyjnej. Będzie stanowiła uzupełnienie terapii mając na celu: obniżenie bólu, łagodzenie stanu zapalnego oraz pobudzenie tkanek do jak najszybszego gojenia. Aby uzyskać te efekty korzystne może być stosowanie laseroterapii.

Pomoce ortopedyczne

Podczas leczenia zachowawczego jak i po operacji zalecany jest stabilizator zakładany na obręcz barkową. Ochrona jest niezbędna dla uzyskania prawidłowego zrostu kości i gojenia tkanek miękkich. Jeśli pacjent po urazie wraca do pracy fizycznej lub sportu zalecana jest (przez kilka miesięcy) dalsza ochrona obręczy barkowej w sytuacjach sprzyjających kolejnym urazom.

Decyzja o leczeniu operacyjnym jest podejmowana w przypadku złamań otwartych, złamań ze współistniejącym uszkodzeniem stawu barkowo-obojczykowego oraz w przypadku uszkodzeń układu nerwowego, krwionośnego lub oddechowego. Ponadto leczenie operacyjne może być konieczne gdy leczenie zachowawcze nie przyniosło oczekiwanych rezultatów. O konieczności przeprowadzenia zabiegu operacyjnego decyduje lekarz po ocenie funkcji obręczy barkowej oraz diagnostyki obrazowej. Stabilizacja kości zazwyczaj jest wykonana za pomocą płytki, śrub lub gwoździ. Przebieg rehabilitacji po zabiegu będzie zawsze indywidualny ponieważ zależy od wielu czynników. Decyzję o doborze ćwiczeń i momencie powrotu do aktywności powinni wspólnie podejmować lekarz wraz z fizjoterapeutą. Głównymi celami będzie poprawa ruchomości, siły i stabilności stawowej w obrębie wszystkich stawów obręczy barkowej.

W przypadku złamania obojczyka kluczowa jest decyzja lekarza co do zaklasyfikowania pacjenta do leczenia zachowawczego lub operacyjnego. Jeśli decyzja jest właściwa a po niej następuje właściwy proces rehabilitacji to rokowania są dobre i występuje bardzo niewielka liczba powikłań. W przypadku nieprawidłowej strategii leczenia, zbyt krótkiej fazy gojenia, niewłaściwego procesu rehabilitacji znacznie wzrasta ryzyko powstania stawu rzekomego (zaburzenia zrostu kości) oraz powikłań ze strony układu mięśniowo-stawowego.

Jeżeli szukasz informacji o objawach, przyczynach i diagnostyce złamań obojczyka kliknij tutaj.

1. Bochenek A.: Anatomia człowieka, t.1
  2. Bridgeforth G. M. i in.: Clavicle fractures
  3. Kucmin J., Książek-Czekaj A., Wiecheć M.: Postępowanie fizjoterapeutyczne po złamaniu obojczyka
  4. Kusz D.: Kompendium traumatologii