21 marca 2019

Złamania są jednymi z najczęstszych urazów u osób dorosłych, a prawdopodobieństwo ich wystąpienia wzrasta wraz z wiekiem. Pod względem częstości występowania, złamania kości ramiennej stanowią około 5% wszystkich złamań. Złamania dotyczą głównie osób starszych, a ich przyczyną mogą być upadki w wyniku zaburzeń równowagi lub nierównego podłoża. U osób młodych za przyczynę złamań uważa się głównie wypadki komunikacyjne oraz urazy sportowe.

Kość ramienna składa się z końca bliższego, trzonu i końca dalszego. Kość ramienna jest jedną z największych kości układu kostnego, a największą wchodząca w skład kończyny górnej. Jej koniec bliższy tworzy staw ramienny, natomiast koniec dalszy wchodzi w skład stawu łokciowego. Kość ramienna jest miejscem przyczepu dla bardzo wielu mięśni, w jej pobliżu przebiega wiele struktur układu krwionośnego oraz nerwowego.

Występuję bardzo dużo rodzajów złamań kości ramiennej. Możemy rozróżnić złamania: jedno fragmentowe, dwufragmentowe, trófragmentowe lub wielofragmentowe. Oprócz uszkodzeń układu kostnego może dojść do licznych uszkodzeń układu krwionośnego, nerwowego oraz uszkodzenia struktur mięśniowo-stawowych.

Złamania kości ramiennej można podzielić na:

1 Złamania nasady bliższej kości ramiennej:

a) w okolicy szyjki anatomicznej
b) złamanie guzka większego
c) złamanie guzka mniejszego
d) złamanie szyjki chirurgicznej

2 Złamanie trzonu kości ramiennej:

a) powyżej przyczepu mięśnia naramiennego
b) poniżej przyczepu mięśnia naramiennego

3 Złamania części dalszej kości ramiennej:

a) złamania nadkłykciowe
b) złamania przezkłykciowe
c) złamania międzykłykciowe
d) złamania kłykcia bocznego lub przyśrodkowego
e) złamania nadkłykci bocznego lub przyśrodkowego
f) złamania stawowe bloczka i główki kości ramiennej
g) złuszczenie nasady

Złamanie kości ramiennej objawia się silnym bólem, obrzękiem, krwiakiem oraz zasinieniem. Kończyna górna przyjmuje pozycję przeciwbólową, ruchy w stawach ramiennym i sąsiednich są utrudnione lub niemożliwe do wykonania. Jeśli doszło do uszkodzenia, któregoś z nerwów biegnącego wzdłuż kości ramiennej może dojść do objawów neurologicznych tj.: zaburzenia czucia, osłabienia siły mięśniowej, bólu elektryzującego (w rejonie ramienia, przedramienia lub dłoni).

Podczas złamania może dojść także do uszkodzenia naczyń krwionośnych, mięśni oraz tkanek miękkich zlokalizowanych w obrębie stawu ramiennego oraz łokciowego. Najtrudniejszym do opanowania skutkiem złamania jest silny krwotok z tętnicy ramiennej, który może powodować dużą utratę krwi, a tym samym prowadzić do omdleń.

Przyczyny

U osób starszych bezpośrednią przyczyną złamań są upadki. Upadki są często wynikiem zmian ciśnienia, zaburzeń równowagi oraz nierównej powierzchni w domu i na dworze. Do złamań dochodzi również na skutek nagłego pociągnięcia lub szarpnięcia np. przez psa lub w komunikacji miejskiej. Należy pamiętać, że w starszym wieku gęstość kości może być zmniejszona w wyniku osteoporozy dlatego nawet niewielki upadek może być przyczyną pęknięcia lub złamania.

U młodych osób najczęściej do złamań dochodzi w wyniku urazów komunikacyjnych, upadków z wysokości oraz podczas aktywności ruchowej. Sporty kontaktowe takie jak koszykówka, piłka nożna, rugby oraz sporty walki mogą również powodować dużą ilość upadków, a w konsekwencji złamań. Duża liczba urazów jest także związana z jazdą na rowerze, rolkach lub hulajnodze.

Złamanie kości ramiennej można ocenić wykonując badanie rentgenowskie w kilku płaszczyznach. Jeśli istnieje taka konieczność lekarz może zlecić badanie Tomografii komputerowej (TK) lub Rezonansu magnetycznego (MR). Badania te dokładniej zobrazują struktury kostne, naczynia krwionośne, nerwy i pozostałe tkanki miękkie. W trakcie leczenie lekarze często zlecają wykonywanie badań kontrolnych w celu  oceny ewentualnej stabilizacji założonej podczas operacji oraz zrostu kostnego. Podczas diagnostyki szczególnie istotna jest ocena struktur układu nerwowego oraz krwionośnego gdyż ich uszkodzenie może nieść za sobą poważne powikłania.

Należy pamiętać że złamanie kości ramiennej to uraz podczas, którego może dojść do licznych uszkodzeń towarzyszących. Bardzo ważne jest ustalenie wszystkich uszkodzonych struktur.

Jeżeli szukasz informacji o leczeniu, rehabilitacji i rokowaniach w przypadku złamania kości ramiennej kliknij tutaj.

1. Bochenek A.: Anatomia człowieka, t.1
  2. Bridgeforth G. M. i in.: Clavicle fractures
  3. Kucmin J., Książek-Czekaj A., Wiecheć M.: Postępowanie fizjoterapeutyczne po złamaniu obojczyka
  4. Kusz D.: Kompendium traumatologii