25 lutego 2019

Jeśli diagnostyka wykazała, że zawroty głowy są wynikiem dysfunkcji kręgosłupa i obręczy barkowej i nie ma żadnych przeciwwskazań warto rozpocząć proces rehabilitacji. Głównym jego celem będzie zmniejszenie nasilenia i częstotliwości występowania objawów.

Na początku warto rozpocząć od nauki zasad profilaktyki przeciążeń. W pozycji stojącej należy pamiętać by głowę trzymać możliwe w pionie (opuszczenie głowy w dół lub zadzieranie jej do góry może nasilać objawy). W pozycji siedzącej należy trzymać głowę w pionie lub opierać ją na zagłówku krzesła lub fotela. W miarę możliwości warto się położyć i odpocząć. Należy unikać wszelkich skrętów głowy (szczególnie gwałtownych). Ponadto wszelkie ruchy i zmiany pozycji ciała należy wykonywać spokojnie. W przypadku pojawienia się zawrotów pacjentom często pomaga głęboki i spokojny oddech.

Właściwą terapię warto rozpocząć od rozluźniania mięśniowo-powięziowego tylnej części głowy, szyi, mięśni piersiowych oraz całej obręczy barkowej. Dodatkowo pomocne może być rozluźnienie rejonów odległych, które mogą rzutować na rejon głowy. Rozluźnienie przyspieszy  proces regeneracji tkanek, poprawi krążenie oraz  mobilność stawową. W przypadku zawrotów głowy rozluźnianie musi być na początku delikatne i przeprowadzone tylko przez doświadczonego fizjoterapeutę. Zbyt intensywny masaż lub zła dobór pozycji dla pacjenta może nasilić objawy!

Podczas procesu rehabilitacji kluczowa będzie praca nad stabilizacją odcinka szyjnego i obręczy barkowej. Jest to bardzo ważny element terapii bowiem dąży on do trwałej zmiany nieprawidłowej sylwetki pacjenta. Jeśli nie wpłyniemy na zmianę nieprawidłowej sylwetki to niestety objawy mogą nawracać. W przypadku ćwiczeń stabilizacji kluczowe jest osiągnięcie prawidłowej pozycji głowy, obręczy barkowej oraz wydechowego ustawienia klatki piersiowej. Terapia powinna brać także pod uwagę poprawę stabilizacji centralnej.

Stabilizacja centralna  to kontrola mięśni głębokich tułowia odpowiedzialnych za „centrum” naszego ciała (regionu miedniczno-lędźwiowego) zarówno w warunkach statyki jak i dynamiki. Bardzo istotna będzie również praca nad wyrównaniem dysbalansu mięśniowego w rejonie szyjno-piersiowym (rozluźnienie i rozciągnięcie mięśni przeciążonych a wzmocnienie osłabionych).

Jeśli z czasem doszło do wycofania się objawów i pacjent nie odczuwa już zawrotów, warto skupić się na wszystkich przyczynach problemu. Jeśli do negatywnych czynników należą ograniczenia ruchomości w stawach kręgosłupa szyjnego i piersiowego konieczna może być poprawa zakresów ruchomości. Do tego celu wykorzystać można zarówno ćwiczenia jak i terapię manualną (poprawi elastyczność torebki stawowej oraz tkanek okołostawowych). Ważne, aby zwrócić  uwagę na zakres ruchów w obrębie całego kręgosłupa oraz obręczy barkowej . Należy pamiętać, że ograniczenie jednego rejonu zawsze będzie wpływać niekorzystnie na sąsiedni.

Jeśli istnieją przeciwwskazania do rehabilitacji lub rehabilitacja nie przynosi zadowalających rezultatów lekarz może przepisać leki poprawiające krążenie mózgowe, które mogą wpłynąć na złagodzenie objawów. Warto jedynie pamiętać, że proces rehabilitacji jest ukierunkowany na przyczyny problemu a farmakoterapia na objawy. Jeśli stan pacjenta nie jest ostry warto rozpocząć od rehabilitacji. W przypadku pacjentów, którzy dodatkowo posiadają miażdżycę należy również wprowadzić zmiany stylu życia związane z właściwą dietą i suplementacją.

Fizykoterapia w przypadku zawrotów głowy może być uzupełnieniem terapii. Ma ona na celu złagodzenie objawów oraz rozluźnienie napiętych mięśni. Należy pamiętać jednak, że istnieją liczne przeciwwskazania do wykonywania zabiegów fizykoterapii w rejonie górnego odcinka szyjnego i głowy (położenie rdzenia przedłużonego, mózgu oraz  móżdżku). Dla bezpieczeństwa zabiegi powinny być wykonywane w rejonie przejścia szyjno-piersiowego oraz w okolicy obręczy barkowej gdzie początek bierze część mięśni biegnących w kierunku głowy. Aby uzyskać poprawę korzystne może być zastosowanie: elektroterapii lub laseroterapii.

Pomoce ortopedyczne

W przypadku zawrotów głowy zaopatrzenie może mieć rolę wspomagającą. W stanie ostrym gdy trudno o złagodzenie objawów korzystny może być kołnierz ortopedyczny. Odciąży on  mięśnie odcinka szyjnego (co może wpłynąć na złagodzenie objawów) oraz utrudni ruchy skrętne, wyprost i zgięcie głowy (które często wywołują objawy). Kołnierz można nosić tylko przez krótki okres czasu (maksymalnie kilka godzin dziennie i tylko w momentach największych przeciążeń).

Dodatkowo leczenie można uzupełnić prostotrzymaczem lub popularnym „pajączkiem”. Pomoce te nie są doskonałe (brak  regulacji oraz indywidualnego ustawienia przez fizjoterapeutę) jednakże, w pewnych sytuacjach dają dodatkową korzystną stymulację (czuciową), która pomaga utrzymać prawidłową postawę. W przypadku stosowania jakichkolwiek pomocy ortopedycznych należy pamiętać, że powinny one być tylko uzupełnieniem procesu rehabilitacji, który aktywuje nasz aktywny system stabilizacji.

Ciekawą pomocą są również wszelkiego rodzaju fotele ergonomiczne do pracy oraz poduszki ortopedyczne do spania. Zarówno dobrze dopasowany fotel jak i poduszka mogą wspomóc proces leczenia i wpłynąć na zmniejszenie przeciążeń.

W przypadku zawrotów głowy wywołanych dysfunkcją kręgosłupa i obręczy barkowej zazwyczaj zabieg operacyjny nie jest brany pod uwagę. Strategia leczenia opiera się głównie na procesie rehabilitacji oraz farmakoterapii.

W przypadku zawrotów ciężko o precyzyjne rokowania. Jest co najmniej kilka możliwych przyczyn (związanych z kręgosłupem i obręczą barkową) dolegliwości, które mogą dawać różne nasilenie objawów. Najłatwiej o poprawę w przypadku dolegliwości wywołanych zmianami przeciążeniowymi układu mięśniowo-stawowego. Trudniejsze jest leczenie dolegliwości wywołanych urazami, utrwaleniem nieprawidłowej postawy oraz zaawansowanymi zmianami zwyrodnieniowymi. W każdym przypadku w dłuższej perspektywie czasu kluczową rolę w procesie rehabilitacji odgrywa profilaktyka przeciążeń oraz praca nad prawidłową postawą. W przypadku wielu pacjentów konieczne jest połączenie procesu rehabilitacji wraz z farmakoterapią.

Jeżeli szukasz informacji o objawach, przyczynach i diagnostyce zawrotów głowy kliknij tutaj.

Bibliografia

1. Schunke M., Schulte E., Schumacher U., Voll M.:PROMETEUSZ Atlas Anatomii Człowieka. Anatomia ogólna i układ mięśniowo-szkieletowy, MedPharm Polska, Wrocław 2009
  2. Maas V. S.: Uczenie się przez zmysły. Wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej. Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1998
  3. Narożny W., Siebert J., Wojtczak R., Epidemiologia zawrotów głowy zaburzeń równowagi.„Forum Medycyny Rodzinnej” 2010; 4, nr 5: 356–365