06 sierpnia 2019

W przypadku braku przeciwwskazań należy jak najszybciej rozpocząć proces leczenia. Głównym celem terapii będzie złagodzenie dolegliwości bólowych oraz poprawa funkcji stopy. Leczenie będzie składało się wielu różnych elementów.

W przypadku przeciążenia ścięgna Achillesa istotnych jest kilka elementów terapii. Pierwszym z nich jest rozluźnienie struktur mięśniowo-powięziowych w rejonie uda, podudzia i stopy. Kluczowym miejscem na pewno będzie mięsień trójgłowy łydki, którego zakończeniem jest ścięgno Achillesa.

Istotne będzie również rozluźnienie samego ścięgna. Jest kilka technik by zrobić to dobrze, niektóre skuteczne techniki mogą być bolesne. W przypadku dużych zmian zwyrodnieniowych do przebudowy ścięgna potrzebnych jest kilka tygodni (5-7 tygodni), w których masaż lub automasaż ścięgna powinien być wykonywany codziennie.

Kolejnym elementem terapii będzie odżywienie ścięgna, czyli zaopatrzenie go w krew (więcej tlenu i substancji odżywczych). Najlepiej pomoże tu kręcenie na rowerze stacjonarnym (jeżeli nie wywołuje to dolegliwości bólowych). Już kilkunastominutowa jazda wpłynie na dobre ukrwienie rejonu stawu skokowego i ścięgna, co jest kluczowe w procesie gojenia. Co najważniejsze przy spokojnej jeździe nie dochodzi do przeciążenia mięśnia trójgłowego łydki, co jest istotne w procesie rehabilitacji. Poprawa ruchomości stawów obydwu kończyn dolnych jest dodatkowym czynnikiem, który wpłynie na zmniejszenie przeciążeń w obrębie całego układu ruchu oraz przełoży się na właściwą pracę ścięgna.

Na dalszym etapie terapii, kiedy udało się już zlikwidować dolegliwości bólowe oraz doszło do przebudowy ścięgna, warto rozpocząć wzmocnienie osłabionych mięśni. Ćwiczenia w tym kierunku należy wprowadzać stopniowo i odpowiednio do obecnego stanu ścięgna. Równolegle z ćwiczeniami wzmacniającymi należy wykonywać rozciąganie (początkowo delikatne). Fizjoterapeuta powinien pokazać odpowiednie pozycje i techniki rozciągania. Ważna jest również praca nad stabilizacja i prawidłową osią obciążenia stóp. W przypadku dolegliwości spowodowanych przeciążeniem ścięgna Achillesa terapia może potrwać kilka tygodni by uzyskać dobre rezultaty.
W trakcie trwania terapii konieczna jest profilaktyka. Powinno się unikać biegania, skakania oraz wielogodzinnego stania w jednej pozycji.

U części pacjentów lekarze decydują się na iniekcje leku przeciwzapalnego w miejsce największych dolegliwości. Tego typu strategia może złagodzić dolegliwości lecz w wielu przypadkach ból powraca ponieważ jest to leczenie skoncentrowane na objaw a nie przyczynę problemu. U pacjentów, którzy wykonują intensywną pracę rękami oraz u sportowców proces rehabilitacji może być wsparty iniekcjami z osocza bogatopłytkowgo (PRP).

W przypadku przeciążenia ścięgna Achillesa zabiegi fizykoterapii mają działanie uzupełniające, korzystna może być: hydroterapia, laseroterapia, ciepłolecznictwo lub fala uderzeniowa. Zabiegi te będą sprzyjać przekrwieniu, które jest istotne w procesie gojenia.

Pomoce ortopedyczne

Jeśli jedną z przyczyn przeciążeń ścięgna Achillesa była asymetria ustawienia stóp to konieczne mogą być wkładki ortopedyczne, które wpłyną na poprawę ustawienia osi stóp jak i całej kończyny dolnej.

W przypadku dolegliwości bólowych wywołanych przeciążeniem ścięgna Achillesa zabieg operacyjny nie jest brany pod uwagę. Operacja może być jedynie konieczna w przypadku zerwania ścięgna Achillesa.

W przypadku zmian przeciążeniowych ścięgna Achillesa zwanych tendionpatią. Rokowania są dobre. Przy właściwe prowadzonej terapii po kilku terapiach powinna być poprawa, jednak całkowite ustąpienie dolegliwości może być kwestią kilku tygodni. Powrót do uprawiania sportu musi się wiązać jednak z zachowaniem profilaktyki przeciążeń (właściwa rozgrzewka, rozciąganie, odpowiednia regeneracja, ćwiczenia ogólnorozwojowe, masaż).

Jeżeli szukasz informacji o objawach, przyczynach i diagnostyce przeciążenia ścięgna Achillesa kilknij tutaj.

1. Bochenek A.: Anatomia człowieka, t. 1

2. Lemiesz G., Rosiński R. i in.: Postępowanie rehabilitacyjne w przypadku zszycia ścięgna Achillesa

3. Di Giovanni Ch., Greisberg J.: Stopa i staw skokowo-goleniowy

4. Dziak A., Tayara S.: Urazy i uszkodzenia w sporcie

5. Ridan T., Pacuła N. i in.: Leczenie zachowawcze w uszkodzeniu ścięgna Achillesa

6. Wiecheć M., Książek-Czekaj A.: Fizjoterapia w przypadku uszkodzenia ścięgna piętowego, czyli ścięgna Achillesa.

Opis autora

dnia 2019-08-06