06 sierpnia 2019

W przypadku braku przeciwwskazań należy jak najszybciej rozpocząć proces leczenia. Głównym celem terapii będzie złagodzenie dolegliwości bólowych oraz poprawa funkcji stopy. Leczenie będzie składało się wielu różnych elementów.

Leczenie metatarsalgii jest uzależnione od przyczyny. Terapia metatarsalgii, nie jest prosta i wymaga zastosowania wielu czynników, które są ukierunkowane na leczenie przeciwbólowe oraz próbę korekcji ustawienia stóp. W obu przypadkach terapię warto rozpocząć od rozluźnienia struktur mieśniowo-powięziowych w obrębie stopy, łydki a także innych kluczowych rejonów kończyny dolnej. Wpłynie to na zmniejszenie przeciążeń kumulujących się w okolicy przodostopia oraz na poprawę komfortu chodu. Korzystne może być także rozciąganie mięśni łydki i stopy. Fizjoterapeuta powinien nauczyć poprawnych technik rozciągania.

Jeśli nie ma przeciwwskazań (m.in. niewydolność krążenia w obrębie łydek) można rozpocząć automasaż za pomocą rollera (specjalnego wałka do rozluźniania mięśni), co wpłynie na poprawę elastyczności i usunięcie zrostów w obrębie mięśni i powięzi.

Przywrócenie prawidłowej biomechaniki stopy powinno być kolejnym celem leczenia. Fizjoterapeuta powinien dążyć do poprawy zakresu ruchomości w obrębie ograniczonych stawów stopy. Następnie kluczowa jest stabilizacja, czyli ćwiczenia ustawienia stopy w swej prawidłowej osi (pozycja pośrednia pomiędzy koślawością i szpotawością oraz przeniesie ciężaru ciała w kierunku pięty). Istotne jest także spojrzenie całościowe na układu ruchu, ponieważ ustawienie stóp ma wpływ na kolano, biodro czy kręgosłup.

Konieczna jest również praca nad stabilizacją centralną. Stabilizacja centralna  to kontrola mięśni głębokich tułowia odpowiedzialnych za „centrum” naszego ciała (regionu miedniczno-lędźwiowego) zarówno w warunkach statyki jak i dynamiki. W celu korekcji rozejścia łuku poprzecznego stopy warto popracować na wyrównaniem dysbalansu mięśniowego (rozluźnienie i rozciągnięcie mięśni przeciążonych a wzmocnienie osłabionych).

Oprócz terapii z fizjoterapeutą i ćwiczeń domowych niezbędne są również zasady profilaktyki! Warto jak najwięcej chodzić bez butów, chodząc boso po powierzchniach o różnej fakturze. Chodząc po kamykach, piasku czy trawie stopy mają zapewnione ćwiczenia stabilizacyjne i masaż. Należy również unikać wąskich butów oraz noszenia butów na wysokim obcasie. Należy również unikać sytuacji stania na placach oraz kucania, które mogą sprzyjać progresji wady.

Fizykoterapia może uzupełnić proces rehabilitacji. Bolesność stawów i stan zapalny możemy leczyć za pomocą laseroterapii, elektroterapii, krioterapii oraz hydroterapii. W przypadku metatarsalgii fizykoterapia ma działanie tylko uzupełniające, bo nie wpływa w żaden sposób na korekcje deformacji. Jednak w stanie ostrym może pomóc złagodzić dolegliwości bólowe.

Pomoce ortopedyczne

Zaopatrzenie ortopedyczne w przypadku metatarsalgii może znacznie pomóc złagodzić dolegliwości bólowe. Przede wszystkim istotne są wkładki ortopedyczne. Wkładki oprócz korekcji koślawości stóp, która często współistnieje z metatarsalgią muszą koniecznie korygować płaskostopie poprzeczne poprzez element peloty metatarsalnej (uwypuklenie w środkowej części wkładki).

Pelota odciąża bolesny rejon stopy i znacznie  poprawia komfort chodu. Jeśli chodzi o wkładki najlepszym rozwiązaniem będzie zakupienie wkładek indywidualnie robionych na miarę jednak to wiąże się z większym wydatkiem. Tańszym rozwiązaniem będzie zakup gotowych seryjnych wkładek lub samych pelot. Jednak produkt seryjny może nie być dobrze dopasowany i nie spełniać całkowicie swojej roli. Fizjoterapeuta lub podolog ortopedyczny powinien wybrać odpowiednie wkładki do obecnego poziomu deformacji.

Jest wskazanych u osób, u których wyczerpały się korzyści leczenia zachowawczego. Leczenie operacyjne obejmuje m.in. zabiegi, które korygują zarówno ustawienie kości jak i tkanek miękkich. Operacja ma na celu usunięcie przyczyn deformujących przodostopie i palce. O konieczności przeprowadzenia zabiegu operacyjnego decyduje lekarz po ocenie funkcji stopy i diagnostyki obrazowej.

Przebieg rehabilitacji po zabiegu będzie zawsze indywidualny, ponieważ zależy od wielu czynników. Decyzję o doborze ćwiczeń i momencie obciążania stopy powinni wspólnie podejmować lekarz wraz z fizjoterapeutą. Głównymi celami będzie poprawa ruchomości, siły i stabilności stawowej w obrębie stopy. Ważna będzie praca nad prawidłowym wzorcem chodu.

Niestety bez zachowania profilaktyki przeciążeń stóp i bez wykonywania właściwych ćwiczeń efekt operacji może nie być długotrwały. Siły, jakim są poddane stopy przez wiele godzin w ciągu dnia są tak duże, że nawet czasem metalowa stabilizacja stóp mocowana podczas operacji może się poluzować.

Niestety metatarsalgia może powodować znaczną deformację stopy. Rehabilitacja może spowolnić ten proces lub zatrzymać, lecz rzadko skorygować ustawienie stopy do tego z przed lat. Trzeba sobie także zdawać sprawę, że powstanie metatarsalgii trwało latami, nie może, więc oczekiwać jej korekcji w przeciągu kilku tygodni.

Warto pomyśleć o trwałej zmianie obuwa na komfortowe oraz o zakupie wkładek ortopedycznych. Ważne jest wprowadzenie rutyny regularnych ćwiczeń. Operacja jest ostatecznością, zabieg może znacznie poprawić deformacje, choć u wielu pacjentów objawy mogą powrócić po kilku latach.

Jeżeli szukasz informacji o objawach, przyczynach i diagnostyce metatarsalgii  kilknij tutaj.

1. Schunke, E. Schulte, U. Schumacher, M. Voll, K. Wesker- Prometeusz Atlas Anatomii Człowieka.

2. Ignasiak - Anatomia układu ruchu

3. Gaździk – Ortopedia i Traumatologia