03 lutego 2019

Łokieć tenisisty (entezopatia nadkłykcia bocznego kości ramiennej) to dysfunkcja zlokalizowana po bocznej stronie stawu łokciowego. Problem łokcia tenisisty wynika z przeciążenia i mikro urazów mięśni odpowiedzialnych za ruchy nadgarstka i palców. Wbrew potocznej nazwie ból atakuje nie tylko osoby uprawiające sport. Dolegliwości bólowe częściej są odczuwane przez osoby wykonujące intensywne lub powtarzalne prace rękami. Całkowite pozbycie się bólu nie jest prostym zadaniem.

Staw łokciowy to jeden z najbardziej złożonych kompleksów stawowych w obrębie całego układu ruchu, tworzą go trzy różne stawy objęte wspólną torebką stawową. Staw łokciowy tworzą: staw ramienno-łokciowy, staw ramienno-promieniowy oraz staw promieniowo-łokciowy bliższy. Więzadła wzmacniają staw zarówno od strony promieniowej jak i łokciowej. Unerwienie stawu odchodzi od kilku nerwów przechodzących w tej okolicy (nerw pośrodkowy, nerw mięśniowo-skórny, nerw łokciowy oraz nerw promieniowy).

Funkcją główna stawu łokciowego jest zgięcie i wyprost. Poza tym staw promieniowo-łokciowy bliższy wraz ze stawem promieniowo-łokciowym dalszym odpowiada za ruchy odwracania i nawracania przedramienia. Za ruchy zgięcia i wyprostu w stawie łokciowym odpowiadają mięśnie leżące w obrębie ramienia z dwoma mięśniami głównymi: mięsień dwugłowy ramienia (biceps) odpowiedzialny za zginanie oraz mięsień trójgłowy ramienia (triceps) odpowiedzialny za prostowanie. W rejonie objawów bólowych przyczepy mają mięśnie odpowiedzialne za wyprost w stawie nadgarstkowym. Z pośród mięśni prostowników, mięsień prostownik promieniowy krótki nadgarstka jest najczęściej obwiniany za powstanie dolegliwości bólowych.

W przypadku Łokcia tenisisty dochodzi do uszkodzenia przyczepów mięśniowych (ścięgien). Długotrwałe przeciążenia i mikro urazy powodują liczne uszkodzenia włókien kolagenowych tworzących ścięgna. Włókna zaczynają się nadrywać, ich układ staje się nierówny. To na tym etapie najprawdopodobniej pojawiają się pierwsze dolegliwości bólowe wynikające z aktywacji receptorów bólowych zdrowych włókien, które nie są już w stanie przenosić zwiększonych obciążeń. Ostatecznie w miejscu przyczepów mięśniowych pojawiają się zwapnienia oraz zwiększa się ryzyko zerwania mięśnia. W większości przypadków objawy nie wynikają z jednorazowego stanu zapalnego zdrowego ścięgna.

Głównym objawem jest ból zlokalizowany po bocznej stronie łokcia. Rejon bólu może obejmować kilka centymetrów powyżej i poniżej stawu łokciowego. W całym tym obszarze nawet delikatny dotyk może być bardzo nieprzyjemny. Objawy mogą promieniować w kierunku nadgarstka jak i ramienia. Ból opisywany przez pacjentów ma charakter kłujący. W początkowych etapach dysfunkcji ból mija wraz z rozpoczęciem aktywności (w wyniku poprawy ukrwienia i elastyczności w obrębie mięśni) jednak z czasem im dłużej pracujemy ból może narastać.

Nasilenie dolegliwości występuje podczas wyprostu nadgarstka (palce dłoni idą do góry), odwracania przedramienia, wyprostu w stawie łokciowym oraz podczas czynności związanych z długotrwałym ściskaniem i trzymaniem przedmiotów w dłoni.  W przypadku sportowców objawy bólowe pojawiają się początkowo po wysiłku. W miarę trwania problemu objawy nasilają się i pojawiają się w trakcie wysiłku lub nawet w spoczynku.

W wyniku utrzymujących się dolegliwości bólowych dochodzi do osłabienia siły mięśniowej w obrębie całej kończyny górnej, ręka zaczyna być słabsza i mniej pewna (ukłucia bólu mogą powodować wypadanie przedmiotów z dłoni). Należy pamiętać, że już pierwsze objawy dyskomfortu powinny wzbudzić czujność. Zignorowanie objawów może doprowadzić do rozwinięcia się dysfunkcji. Należy pamiętać, że długotrwałe przeciążenia mogą spowodować uszkodzenia ścięgien i więzadeł a w konsekwencji ich naderwania lub zerwania.

Przyczyny i czynniki ryzyka

Istnieje co najmniej kilka przyczyn, które sprzyjają powstaniu łokcia tenisisty. Najbardziej powszechną z nich są zmiany przeciążeniowe. W przypadku powtarzalnych prac rękami (szczególnie siłowych ruchów wyprostu nadgarstka, odwracania i wyprostu łokcia) dochodzi do przeciążenia mięśni prostowników nadgarstka, które przyczepiają się do nadkłykcia bocznego kości ramiennej.

Ponadto uszkodzeniom sprzyja statyczny charakter pracy, dlatego wszelkie czynności związane z trzymaniem przedmiotów w dłoni będą prowadziły do przyspieszenia procesu zwyrodnienia przyczepów mięśniowych. Praca statyczna to przede wszystkim: praca na komputerze (jednostajne ustawienie nadgarstków i palców w górze), prace remontowo-budowlane (trzymanie różnego rodzaju sprzętu), sprzątanie (ściskanie ścierki, mopa, odkurzacza) oraz noszenie zakupów.

Do rozwoju łokcia tenisisty przyczyniają się również wszelkie mikro urazy. W przypadku ciężkiej pracy lub uprawiania sportu dochodzi do silnych uderzeń i nagłych szarpnięć co może powodować powstanie mikro naciągnięć i niewielkich uszkodzeń włókien kolagenowych, które wpływają na zmiany zwyrodnieniowe ścięgien.

Kolejną przyczyną powstania łokcia tenisisty może być zbyt niska siła mięśniowa w stosunku do wykonywanych pracy. Jeśli mięśnie nie są w stanie wykonywać nadmiernych obciążeń, to dochodzi do szybszego zmęczenia a ostatecznie zmian przeciążeniowych. Do takiej sytuacji może dojść szczególnie u osób, które przy braku regularnej aktywności fizycznej podejmują ciężką pracę fizyczną (odśnieżanie, malowanie, prace w ogrodzie) oraz u osób wracających do zdrowia po urazach w obrębie kończyny górnej (zaniki mięśniowe).

Objawy łokcia tenisisty mogą się także pojawić w przypadku wszelkich dysfunkcji w obrębie nadgarstka oraz stawu ramiennego. Ból jest wtedy spowodowany przeciążeniem stawu łokciowego w wyniku próby przejęcia funkcji uszkodzonych stawów.

Ostatnim jednak bardzo ważnym czynnikiem powodującym powstanie łokcia tenisisty jest zły dobór sprzętu i metod treningowych w sporcie. W sportach związanych z rzucaniem czy odbijaniem (squash, tenis, badminton, baseball) nieodpowiedni sprzęt (waga, amortyzacja) mogą sprzyjać większym drganiom i mikro urazom. Dodatkowo bardzo istotna jest technika. Jest rzeczą oczywistą, że w każdej dyscyplinie sportowej poprawna technika będzie wpływała na zmniejszenie wysiłku fizycznego oraz minimalizację ryzyka urazu.

Diagnostyka powinna się rozpocząć od dokładnego wywiadu. Lekarz lub fizjoterapeuta powinien zapytać o wszelkie urazy okolicy łokcia, choroby dodatkowe, wykonywany zawód oraz uprawiany sport. Kolejnym etapem jest badanie. Podczas badania istotna jest ocena ruchomości kluczowych stawów kończyny górnej oraz funkcji układu mięśniowego i nerwowego.

W celu potwierdzenia diagnozy przydatna może być diagnostyka obrazowa. W przypadku łokcia tenisisty badaniem z wyboru jest badanie USG. Badanie te pokazuje uszkodzenia tkanek miękkich w obrębie stawu łokciowego. W uzasadnionych przypadkach lekarz może zlecić badanie MR (Rezonans  magnetyczny).

W celu skutecznego leczenia niezbędne jest wykluczenie innych jednostek chorobowych mogących powodować podobne objawy. Możemy do nich zaliczyć m. in.: dyskopatię z objawami korzeniowymi w odcinku szyjnym (Rwa barkowa), stan zapalny stawu łokciowego, pęknięcie kości ramiennej lub promieniowej, zapalenie kaletki stawu ramienno-promieniowego, tendinopatię mięśnia trójgłowego ramienia oraz zespół bolesności więzadła obrączkowatego.

Jeżeli szukasz informacji o leczeniu, rehabiltacji i rokowaniach w przypadku łokcia tenisisty kliknij tutaj.

1. Bochenek A.: Anatomia człowieka. T. 1,

2. Ignasiak Z.: Anatomia układu ruchu

3. Siminska J, Pietkun K. i in.: Łokieć tenisisty – przegląd wybranych metod fizykalnych, metod zaopatrzenia ortopedycznego i masażu,

4. Rosińska D. i in.: „Łokieć tenisisty” – wybrane sposoby postępowania fizjoterapeutycznego,