03 lutego 2019

W przypadku braku przeciwwskazań należy jak najszybciej rozpocząć proces leczenia. Głównym celem terapii będzie złagodzenie dolegliwości bólowych oraz poprawa funkcji w obrębie stawu łokciowego. Leczenie będzie składało się wielu różnych elementów.

Jeśli pojawią się objawy łokcia tenisisty należy jak najszybciej rozpocząć proces rehabilitacji. Terapię warto rozpocząć od rozluźniania mięśniowo-powięziowego przedramienia, ramienia oraz dłoni. Dodatkowo pomocne może być rozluźnienie odległych rejonów, które w sposób pośredni mogą przyczyniać się do powstania dolegliwości (np. odcinka szyjnego lub mięśni piersiowych). Rozluźnienie tkanek miękkich przyspieszy  proces regeneracji, poprawi krążenie oraz  mobilność stawową. Dodatkowo zostaną usunięte zrosty i zwłóknienia w obrębie mięśni i powięzi.

W przypadku łokcia tenisisty należy zdać sobie sprawę, że przyczyną problemu jest brzusiec mięśniowy (część mięśnia odpowiedzialna za skurcz i rozkurcz) ale objaw znajduje się w jego ścięgnie (przyczepie ścięgna do tkanki kostnej) dlatego ważne jest rozluźnienie brzuśca a także regularny i długotrwały masaż ścięgna, który doprowadzi do przebudowy jego uszkodzonych włókien kolagenowych.

W przypadku ograniczenia ruchomości oraz sztywności stawu łokciowego, stawu  nadgarstkowego oraz stawu ramiennego konieczna może być poprawa zakresów ruchomości. Do tego celu pomocne mogą być zarówno ćwiczenia jak i terapia manualna, która poprawi elastyczność torebek stawowych oraz tkanek okołostawowych. Dla poprawy i utrzymania prawidłowej ruchomości korzystne będzie również regularne rozciąganie.

Podczas procesu rehabilitacji kluczowa będzie także praca nad stabilizacją. Jest to bardzo ważny element terapii bowiem dąży on do trwałej zmiany nieprawidłowych obciążeń. W przypadku ćwiczeń stabilizujących kluczowe jest osiągnięcie prawidłowej osi obciążenia kończyny górnej, łopatki oraz kręgosłupa. Bardzo istotna będzie również praca nad wyrównaniem dysbalansu mięśniowego (rozluźnienie i rozciągnięcie mięśni przeciążonych a wzmocnienie osłabionych). Należy jednak pamiętać, że intensywne ćwiczenia wzmacniające należy rozpocząć w momencie, w którym znikną objawy bólowe.

W przypadku łokcia tenisisty bardzo korzystne mogą być wszelkie ćwiczenia dynamiczne, które nie nasilają dolegliwości bólowych (np.: pływanie) ponieważ tego typu ćwiczenia zwiększają lokalne krążenia, które jest niezbędne w procesie gojenia.

Dla utrwalenia efektów terapii bardzo ważna jest profilaktyka. Należy w każdych warunkach pamiętać o właściwych nawykach. Chodzi tu głównie o unikanie ruchów nasilających ból oraz pracy wymagającej długiego i mocnego trzymania przedmiotów w chorej ręce. Jeśli nasz tryb życia nie pozwala nam na zmianę nawyków warto pomyśleć o regularnym rozciąganiu i masażu przeciążonych mięśni. W przypadku sportowców należy pomyśleć o pracy nad poprawą techniki oraz zmianą obciążeń treningowych.

U części pacjentów lekarze decydują się na iniekcje leku przeciwzapalnego w miejsce największych dolegliwości. Tego typu strategia może złagodzić dolegliwości lecz w wielu przypadkach ból powraca ponieważ jest to leczenie skoncentrowane na objaw a nie przyczynę problemu. U pacjentów, którzy wykonują intensywną pracę rękami oraz u sportowców proces rehabilitacji może być wsparty iniekcjami z osocza bogato płytkowego (PRP).

Uzupełnieniem terapii mogą być zabiegi: laseroterapii, magnetoterapii, hydroterapii, elektroterapii, ciepłolecznictwa lub fali uderzeniowej. Zabiegi te mają działanie: przeciwbólowe, rozluźniające oraz poprawiające ukrwienie przyspieszając przez to proces regeneracji.

W przypadku dolegliwości bólowych związanych z łokciem tenisisty uzupełnieniem procesu rehabilitacji może być elastyczna opaska zakładana kilka centymetrów poniżej stawu łokciowego. Stosowanie opaski może wpłynąć na zmniejszenie obciążenie przyczepów mięśniowych na nadkłykciu bocznym kości ramiennej.

Zabieg operacyjny

W przypadku łokcia tenisisty praktycznie nie ma wskazań do operacji. Tylko wielomiesięczna rehabilitacja bez ewidentnej poprawy może być rozważana jako powód do leczenia operacyjnego.

W przypadku dolegliwości bólowych związanych z łokciem tenisisty poprawa stanu pacjenta zależy od stopnia zaawansowania problemu. W przypadkach kiedy ból trwa kilka tygodni znacznie łatwiej o wyleczenie w porównaniu do stanu kiedy objawy trwają miesiącami lub latami. W tym drugim przypadku w obrębie ścięgna może dojść do znacznych zmian zwyrodnieniowych oraz zwapnień co zwiększa ryzyko naderwania. Proces rehabilitacji powinien przebiegać pod okiem fizjoterapeuty mającego doświadczenie i znającego istotę i złożoność tego problemu. W przypadkach zaawansowanych dla sukcesu leczenia potrzebny jest czas około 4-6 tygodni do przebudowy ścięgna. Niewłaściwa koncepcja lub częste zmiany koncepcji leczenia nie wpłyną korzystnie na pozbycie się problemu. Bardzo pomocne w procesie leczenia jest stosowanie się do zasad profilaktyki.

Jeżeli szukasz informacji o objawach, przyczynach i diagnostyce łokcia tenisisty kliknij tutaj.

1. Bochenek A.: Anatomia człowieka. T. 1,

2. Ignasiak Z.: Anatomia układu ruchu

3. Siminska J, Pietkun K. i in.: Łokieć tenisisty – przegląd wybranych metod fizykalnych, metod zaopatrzenia ortopedycznego i masażu,

4. Rosińska D. i in.: „Łokieć tenisisty” – wybrane sposoby postępowania fizjoterapeutycznego,