03 lutego 2019

W przypadku objawów łokcia golfisty i braku przeciwwskazań do leczenia należy jak najszybciej rozpocząć proces rehabilitacji. Głównym celem terapii będzie złagodzenie dolegliwości bólowych oraz poprawa funkcji w obrębie stawu łokciowego. Leczenie będzie składało się wielu różnych elementów.

Terapię warto rozpocząć od rozluźniania mięśniowo-powięziowego przedramienia, ramienia oraz dłoni. Dodatkowo pomocne może być rozluźnienie odległych rejonów układu ruchu, które w sposób pośredni mogą przyczyniać się do powstania dolegliwości. Rozluźnienie tkanek miękkich przyspieszy  proces regeneracji, poprawi krążenie oraz  mobilność stawową. Dodatkowo zostaną usunięte zrosty i zwłóknienia w obrębie mięśni i powięzi.

W przypadku łokcia golfisty należy zdać sobie sprawę, że przyczyną problemu jest brzusiec mięśniowy (część mięśnia odpowiedzialna za skurcz i rozkurcz) ale objaw znajduje się w jego ścięgnie (przyczepie ścięgna do tkanki kostnej) dlatego ważne jest rozluźnienie brzuśca a także regularny masaż ścięgna, który doprowadzi do przebudowy jego uszkodzonych włókien kolagenowych.

W przypadku ograniczenia ruchomości oraz sztywności stawu łokciowego, stawu  nadgarstkowego oraz stawu ramiennego konieczna może być poprawa zakresów ruchomości. Do tego celu wykorzystać można zarówno ćwiczenia jak i terapię manualną, która poprawi elastyczność torebek stawowych oraz tkanek okołostawowych. Dla poprawy i utrzymania prawidłowej ruchomości korzystne będzie również regularne rozciąganie. Bardzo istotna będzie również praca nad wyrównaniem dysbalansu mięśniowego  (rozluźnienie i rozciągnięcie mięśni przeciążonych a wzmocnienie osłabionych). Należy jednak pamiętać, że intensywne ćwiczenia wzmacniające należy rozpocząć w momencie, w którym znikną objawy bólowe.

W przypadku łokcia golfisty bardzo korzystne mogą być również wszelkie ćwiczenia wytrzymałościowe. Przykładem takich ćwiczeń może być pływanie, rotor ręczny lub orbitrek. Tego typu ćwiczenia bardzo korzystnie wpływają na zwiększenie lokalnego krążenia (niezbędnego w procesie gojenia). Należy jedynie pamiętać, żeby podczas ćwiczeń nie trzymać mocno zaciśniętych pięści.

Dla uzyskania efektów terapii bardzo ważna jest również profilaktyka. Należy w każdych warunkach pamiętać o właściwych nawykach. Chodzi tu głównie o unikanie ruchów nasilających ból oraz pracy wymagającej długiego i mocnego trzymania przedmiotów w chorej ręce. Jeśli nasz tryb życia nie pozwala nam na zmianę nawyków warto pomyśleć o regularnym rozciąganiu i masażu przeciążonych mięśni.

W przypadku sportowców należy pomyśleć o pracy nad poprawą techniki oraz zmianą obciążeń treningowych. U części pacjentów lekarze decydują się również na iniekcje leku przeciwzapalnego w miejsce największych dolegliwości. Tego typu strategia może złagodzić dolegliwości lecz w wielu przypadkach ból powraca ponieważ jest to leczenie skoncentrowane na objawie a nie przyczynach problemu. U pacjentów, którzy wykonują intensywną pracę rękami oraz u sportowców proces rehabilitacji może wspomóc iniekcja z osocza bogato płytkowego (PRP).

Uzupełnieniem terapii mogą być zabiegi: laseroterapii, magnetoterapii, hydroterapii, elektroterapii, ciepłolecznictwa lub fali uderzeniowej. Zabiegi te mają działanie: przeciwbólowe, rozluźniające oraz poprawiające ukrwienie przyspieszając przez to proces regeneracji.

W przypadku dolegliwości bólowych związanych z łokciem golfisty stosowanie ortezy lub elastycznej opaski może tylko w nieznacznym stopniu złagodzić dolegliwości bólowe. W stanie silnego zaostrzenia bólu opaska lub stabilizator mogą spełniać funkcję ochronną przez co zapobiegają dalszym uszkodzeniom. Ortezy należy zakładać jedynie podczas wykonywania czynności obciążających staw łokciowy, np. podczas uprawiania sportu lub w trakcie pracy zawodowej. W każdym przypadku należy pamiętać, że długotrwałe stosowanie ortezy lub opaski wpływa na osłabienie siły mięśniowej.

W przypadku łokcia golfisty praktycznie nie ma wskazań do leczenia operacyjnego. Tylko wielomiesięczna rehabilitacja bez ewidentnej poprawy może być rozważana jako powód do leczenia operacyjnego.

W przypadku łokcia golfisty poprawa stanu pacjenta zależy od stopnia zaawansowania problemu. W przypadku kiedy ból trwa kilka tygodni znacznie łatwiej o wyleczenie w porównaniu do stanu kiedy objawy trwają miesiącami lub latami. W drugim przypadku w obrębie ścięgna może dojść do znacznych zmian zwyrodnieniowych oraz zwapnień. Proces rehabilitacji powinien przebiegać pod okiem doświadczonego fizjoterapeuty znającego istotę i złożoność problemu. W przypadkach zaawansowanych dla osiągnięcia sukcesu leczenia potrzebny jest czas od 4-6 tyg na przebudowę ścięgna. Niewłaściwa koncepcja leczenia lub częste zmiany koncepcji leczenia nie wpłyną korzystnie na pozbycie się problemu. Dla zwiększenia szans na pełny powrót do sprawności bardzo ważne są zasady profilaktyki.

Jeżeli szukasz informacji o objawach, przyczynach i diagnostyce łokcia golfisty kliknij tutaj.

1. Bochenek A.: Anatomia człowieka. T. 1,
  2. Ignasiak Z.: Anatomia układu ruchu
  3. Siminska J, Pietkun K. i in.: Łokieć tenisisty – przegląd wybranych metod fizykalnych, metod zaopatrzenia ortopedycznego i masażu,
  4. Rosińska D. i in.: „Łokieć tenisisty” – wybrane sposoby postępowania fizjoterapeutycznego,