Naukowcy z Uniwersytetu w Manchesterze pracują nad innowacyjną metodą, która pozwoli zdiagnozować chorobę Parkinsona. Wszystko to stało się możliwe dzięki Joy Milne pochodzącej z Perth. Ta 68 – letnia emerytowana pielęgniarka pewnego dnia wyczuła specyficzny zapach wydzielający się z ciała jej męża. Mówiła, że czuje zapach piżma i od razu wysunęła przypuszczenie, że jej małżonek choruje na Parkinsona. Co ciekawe, mężczyzna został diagnozowany w tym kierunku po kilku latach i okazało się, że jego żona miała rację.

Ciekawe wyniki badań

Naukowcy postanowili przeprowadzić diagnostykę z udziałem Joy. W badaniu wzięło udział 12 osób, z czego tylko połowa miała chorobę Parkinsona. Pielęgniarka prawidłowo zdiagnozowała aż 11 osób z całej grupy. To odkrycie okazało się przełomowe. Kobieta nawiązała stałą współpracę z Uniwersytetem w Manchesterze. Próbowano wykryć konkretne cząsteczki, które wydzielane są przez skórę chorych osób. Badania trwały blisko 3 lata i w ich trakcie odkryto między innymi, że na skórze osób z choroba Parkinsona niektóre związki występują w większym stężeniu w porównaniu do osób zdrowych. Możemy do nich zaliczyć kwas hipurowy, ikozan oraz oktadekanol.

W chwili obecnej trwają eksperymenty, które mają za zadanie odtworzyć węchowe możliwości kobiety. Jeśli dojdzie to do skutku naukowcy będą w posiadaniu bardzo prostego testu diagnostycznego, który pozwoli na niezwykle wczesne wykrywanie choroby Parkinsona. Jest to ważne, ponieważ w chwili obecnej pacjenci są diagnozowani w zaawansowanym stadium choroby, kiedy to objawy są już bardzo widoczne i przeszkadzają w normalnym funkcjonowaniu. Uczeni mają nadzieję, że niezwykle wczesna diagnoza pozwoli na skuteczniejsze leczenie oraz polepszenie komfortu osób z chorobą Parkinsona.

Zachęcam do komentowania!

1 https://www.bbc.com/news/uk-scotland-47627179

Oceń artykuł i pomóż rozwijać portal

Średnia ocena 5 / 5. Liczba Głosów: 1

Jakoże spodobał Ci się ten artykuł...

...podziel się nim ze znajomymi na portalu społecznościowym

Nie chcesz przegapić cennych informacji na temat swojego zdrowia? Zapisz się na Newsletter!

Tylko ciekawe treści, bez spamu!

Dziękuję za zapisanie się!